info@raghi.ir 071-37390852

زندگی شیرین با نوجوان‌های سرکش

دوران نوجوانی یک دوران مشکل‌ساز نیست! بلکه فرصت باارزشی است که می‌توانیم رابطه‌ی متفاوتی از دوران کودکی، با فرزندمان برقرار کنیم. باید کنار او بمانیم، با او صحبت کنیم و سرکشی‌هایش را مرحله‌ای از دوران استقلالش بدانیم!

زندگی شیرین با نوجوان‌های سرکش، آیا دوران نوجوانی دوران مشکل سازی است؟

«سال‌های مرارت و سختیِ والدین» این توصیف سال‌هایی ست که والدین با یک نوجوان در دوران بلوغ می‌گذرانند. وقتی کودکِ دیروز، ناگهان بزرگ شده، در مقابلشان می‌ایستد، مخالفت می‌کند و سرِ سازگاری ندارد!

دوران پرتنش و پراضطرابی که بحران‌های عاطفی به اوج می‌رسد و تنها والدین می‌توانند با رفتار صحیح و در نظر گرفتن مقتضیاتِ نوجوان، این دوران را برای خود و فرزندشان، به‌سلامت سپری کنند. شاید توجه به راهکارهای دوازده‌گانه‌ی زیر نتیجه‌ی بهتری برایمان به ارمغان آورد:

یک / در کنارش بمانیم!

دوران نوجوانی یک دوران مشکل‌ساز نیست! بلکه فرصت باارزشی است که می‌توانیم رابطه‌ی متفاوتی از دوران کودکی، با فرزندمان برقرار کنیم. باید کنار او بمانیم، با او صحبت کنیم و سرکشی‌هایش را مرحله‌ای از دوران استقلالش بدانیم!

دو / «چرا» های مشمئزکننده!

دوران نوجوانی دوران دشواری است، نباید بی‌قراری‌های طبیعی نوجوان را با سؤالاتی مثل «چرا این‌جوری هستی؟» «چرا آرام نمی‌گیری؟» «چرا در خود فرو رفته‌ای» و … بدتر کنیم! باید تنهایی‌اش را تأیید و با شکیبایی و مدارا با او رفتار کنیم.

سه/ همه‌چیزدان نباشیم!

نوجوان به جای این‌که یک معلم بخواهد یک همراه می‌خواهد! به جای تظاهر به دانایی، در کنارش باشیم و سعی کنیم درکش کنیم، همراهش شویم و گاهی سنگ صبورش باشیم!

چهار/ سرکشی‌ها را تأیید نکنیم!

مرز بین پذیرفتن و تأیید کردنِ سرکشی‌ها را بفهمیم و به جای جنگ و جدل با نوجوان، که کاری بیهوده و بی‌نتیجه است، ضمن حفظ آرامش و پذیرفتنِ سرکشی‌ها، با استقامت و محکم آن‌ها را تأیید نکنیم!

پنج / امکان اعمال سلیقه بدهیم!

برای نوجوان استقلال یعنی ارزشمند بودن! پس با محبت و احترام استقلالش را گرامی بداریم و امکان انتخاب و اعمال سلیقه را برایش فراهم کنیم. از او نظرخواهی کنیم و مسئولیت‌هایی به او بسپاریم. این نکته را از یاد نبریم که او وابستگی را دوست ندارد و کمک‌ها را مداخله تلقی می‌کند.

شش / گاهی خود را به بی‌خبری بزنیم!

برای اصلاح رفتار نوجوان عجله نکنیم. همان موقع نیاز به تذکر نیست، کمی صبر کنیم! گاهی خود را به بی‌خبری بزنیم تا در فرصت مناسب و با تدبیر مناسب، چاره‌ای در برابر مشکلات بیندیشیم!

هفت / خلوتش را پریشان نکنیم!

نوجوان نیازمند خلوتی است تا در آن خودش را بسازد! گاهی با دخالت‌هایِ بی‌جا، خلوت آسوده‌اش را پریشان نکنیم و اجازه دهیم خلوتی از دور کنترل‌شده، داشته باشد!

هشت / نصیحت‌های مداوم را متوقف کنیم!

نوجوانی که هر لحظه در معرض نصیحت‌های تکراری و جدیدِ ما باشد یا مدام با انتقادهایمان روبرو شود، در مقابل آن‌ها ایزوله شده و بعید است حتی حرف‌های درستمان را بپذیرد! اگر به دنبال رابطه مطلوب و انتقالِ تجربیاتِ مناسب به فرزند خود هستیم با روی خوش و گشاده سخن بگوییم و دست از نصیحت و انتقادِ دائمی برداریم!

نه / مسخره کردن حتی به شوخی ممنوع!

تمام افراد نواقصی دارند و تقریباً از آن مطلع‌اند، اما وضعیتِ نوجوان کمی متفاوت است! او دوست ندارد نواقصش مثل کوتاهی یا بلندی قد یا کم‌رویی و … به حالتِ تمسخر و از طرفِ ما گفته شود! گاهی فکر می‌کنیم اگر فرزندمان را «خاله‌ریزه» یا «برج ایفل» بنامیم می‌توانیم با او صمیمی‌تر شویم اما تمسخر، برای او آزاردهنده است و تنها باعث فاصله و تخریب روابط می‌شود.

ده / به‌روز و مطلع باشیم!

وظیفه‌ی اصلی تربیت به عهده پدر و مادر است اما مسائل دیگری هم بر نوجوان اثرگذارند مسائلی که بایست با آگاهی، توسط ما مدیریت شوند. شبکه‌های اجتماعی، دوستی‌های اینترنتی، ماهواره، موارد مخدرِ جدید و غیره از مواردی هستند که باید با اطلاعات به‌روز با آن‌ها مواجه شویم، بتوانیم با همراهی نوجوان از او محافظت کنیم و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نماییم.

یازده / منبع اطلاعات ِ بلوغی باشیم!

نوجوان به هنگام بلوغ و در صورت نداشتن رابطه صمیمی با ما اطلاعات غلطی در خصوص مسائل عاطفی، جنسی و مرتبط با بلوغ از منابعِ نامعتبر مثل همسالان، اینترنت، دوستان و … دریافت می‌کند. رابطه خوب و مناسب با نوجوان کمک می‌کند منبع اطلاعات صحیح در خصوص موارد فوق، خودِ ما باشیم و نوجوان از تبعاتِ احتمالیِ اطلاعات غلط، در امان بماند.

دوازده / در مورد جنس مخالف به گفتگو بنشینیم!

رؤیاپردازی‌های عجیب‌وغریب در مورد جنس مخالف از ویژگی‌های دوره نوجوانی است! وجود رابطه صمیمی با محارم و شناخت جنس مخالف به نوجوان کمک می‌کند بیهوده وارد دنیایِ رؤیاهایِ متهورانه نشود! صحبت‌هایِ تأییدکننده‌یِ احساسات به جنس مخالف و لزوم کنترل آن (و نه سرکوب) باعث می‌شود نوجوان بتواند به صورت منطقی با احساسات برخورد کند و صحبت ما با او در این خصوص، از هیجانات کاذبش می‌کاهد.

محمد صادق شهسوار، سمیه نمازی

     
مدرسه اندیشه ورزی فارا
مدرسه قرآنی ترنم باران وحی
شبکه کاغذی پاسخگو

071-0000-0000

info@raghi.ir

نوشتن دیدگاه